عاشورا اوج ولايتمداري
عاشورا اوج ولایتمداری شهدای كربلا به اذن ولی خدا و برای دفاع از ولایت به شهادت رسیدند، حقیقت حماسه عاشورا برای یاران اباعبدالله الحسین(ع) دفاع از ولایت بود و شهدای كربلاشهدای راه ولی الله اعظم بودند. بی شك معارفی كه در زندگی ائمه جاری است یكی از دو ثقلی است كه خداوند متعال توسط پیامبر اسلام(ص) در بین ما به ودیعه نهاده است. عترت فقط كلمات ائمه معصومین(ع) نیست، بلكه رفتار، منش و سیره امامان بزرگوار نیز برای ما درس آموز است كه مسیر حركت تاریخ را تغییر داده است.
باید كلمات ائمه را بفهمیم و اجرا كنیم؛ تا این كار را نكنیم فایده ای از كلمات ائمه در زندگی ما مترتب نمیشود، ولی آنجا كه ائمه عملی انجام دادند با عمل خود، عملاً مسیر حركت تاریخ را تغییر دادند. كلمات ائمه تفسیر رفتارشان و رفتارشان تفسیر گفتارشان است و این منبع و ذخیره بسیار غنی برای معرفت و كمال در اختیار ما قرار دارد. در بین اعمال ائمه بی تردید مهم ترین عملی كه از زندگی چهارده معصوم شاهد بودیم، قیام اباعبدالله(ع) است، این قیام را از چند نظر میتوان مهم ترین عمل تلقی كرد؛ یكی به این دلیل كه اساساً شهادت مهم ترین عمل است و عالیترین نوع، شهادت اباعبدالله(ع) است كه به اذن خدا صورت گرفت. تمام اسلام وابسته به شهادت امام حسین(ع) بوده و با این شهادت اسلام بیمه شد، پس از شهادت امام حسین(ع)، تا ظهور و پس از آن نیاز به بیمه ساختن اسلام نبوده است و هر اقدامی كه پس از آن شده تنها در راستای تقویت و تكامل بوده است. اباعبدلله(ع) حقیقت محبت اهل بیت(ع) عصمت و طهارت را به معرض نمایش گذاشت. همین امروز قیام امام حسین(ع) میتواند برای جامعه ما درس آموز باشد، در همین مقاطع گذشته انقلاب هر روز، یك گونه از حماسه حسینی درس گرفتیم و از پیامهای آن حضرت استفاده كردیم و گرههای مان را گشودیم و به این كمال كنونی رسیدیم. زمانی كه بعضیها میخواستند عاشورا را در حد یك رابطه عاطفی با اباعبدالله تنزل دهند و آن را غیر انقلابی كنند، شهید مطهری با بیان عنصر امر به معروف و نهی از منكر، عاشورای انقلابی را به ما هدیه داد. شاید اگر بخواهیم حقیقت قیام اباعبدالله(ع) را با یك تعبییر نامگذاری كنیم، همانا امر به معروف و نهی از منكر است. باید بین قیام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا تفاوت قائل شویم، قیام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا دو مرحله به هم پیوسته است كه مجموع آن را میتوان قیام اباعبدالله یا حماسه اباعبدالله نامید. باید از قیام تا حماسه، محلی كه از یك مرحله به مرحله دیگر انتقال صورت میگیرد دقت كنیم، در مرحله اول امام علیه یزید قیام كرد و یاران نیز همراه آن حضرت شدند، اتمام حجت صورت گرفت و قیام امر به معروف و نهی از منكری علیه یزید آغاز شد.
امام حسین(ع) شب عاشورا به نوعی پایان بخش اول قیام را اعلام كردند، اباعبدالله(ع) شب عاشورا سخنان تاریخی عجیبی بیان كردند و خطاب به یاران شان فرمودند كه من بیعت را از شما برداشتم و از شما راضی هستم كار شما اینجا به پایان رسیده است، من را میكشند و شما بروید. شعار اصلی عاشورا هیهات منا الذله است و مرحله دوم قیام، درگیری برای سرنگونی یزید و نجات امت اسلام نیست، بلكه این مرحله دفاع جانانه، عزتمندانه، سلحشورانه و پرحماسه برای حفظ عزت است.
حفظ عزت توسط امام حسین(ع) به قیمت شهادت خود و فرزندان و یارانش و اسیر شدن اهل بیتش انجامید، حفظ عزت یك امام در موقعیت خطیر مساوی با حفظ اصل اسلام است. شهدا شب عاشورا تمنا كردند پای ركاب اباعبدالله(ع) به شهادت برسند فقط برای اینكه شهادت امام حسین(ع) را چند لحظه به تعویق بیندازند، زیرا نمیتوانستند تحمل كنند كه آنها بمانند و ولی خدا به شهادت برسد. شهدای كربلا به اذن ولی خدا و برای دفاع از ولایت به شهادت رسیدند، حقیقت حماسه عاشورا برای یاران اباعبدالله الحسین(ع) دفاع از ولایت بود و شهدای كربلا شهدای راه ولی الله اعظم بودند. شهدای كربلا دیگر شهدای راه ظلم ستیزی نبودند زیرا مبارزه با ظلم یزید به پایان رسیده است؛ بلكه شهدای راه عزت بودند، نه شهدای راه عزت خودشان زیرا آنها برای حفظ عزت ولی خدا جنگیدند.
بیتردید شهدای كربلا مستقیم فدای ولی الله شدند، بیشك حماسه عاشورا بدون یاران اباعبدالله الحسین(ع) شكل كامل خودش را پیدا نمیكرد. اوج ولایت پذیری در تاریخ اسلام در كربلاست. ما باید سطح تبلیغات خودمان را در مورد كربلا عوض كنیم. الآن شهادت در كار نیست و ما در اوج امنیت و عزت هستیم، درسی كه اكنون باید از عاشورا بگیریم این است كه آن گونهای كه شهدای كربلا ولایتمدار بودند، ما ولایتمدار باشیم.
حتی در رجزهای شهدای كربلا حمایت از حسین(ع) به عنوان حمایت از دین مطرح میشود و صحنه عاشورا صحنه ولایتمداری است، صحنهای كه همه فدای ولی خدا شوند. آیا این قدر كه امروز عاشورا با حماسه، عزت، ظلم ستیزی و … پیوند دارد در بین مردم عاشورایی ما، به ولایتمداری شهرت دارد؟ لازم است كاری كنیم كه تا میگوییم عاشورا، مردم به یاد ولایتمداری بیفتند.
هر چند اباعبدالله(ع) از شهدای كربلا امر را برداشتند اما آنها ماندند، حقیقت عاشورا اوج ولایتمداری است كه در این باره سندها و بیانهای متفاوتی وجود دارد. امام زمان 313 نفر عاشورایی میخواهد و عاشورایی یعنی كسی كه در ولی خدا ذوب شده است.
گفتاری از: حجت الاسلام علیرضا پناهیان
منابع : روزنامه رسالت، شماره 7149، 16/9/89، صفحه 24